Nº 44
December 2024
Una visita a Pordenone: entre el Spaghetti-cómic y los pájaros del reino de Italia
Por Irina Podgorny *
La historia de un tótem de Canadá en Buenos Aires
Por Daniel Schávelzon *
¡Joya de Cerén, la Pompeya de América!
Por Teresita Donadío y Enrique Taranto *
La triple cancelación de Norah Borges
Por Ana Martínez Quijano *
Lujos eran los de antes. ¿Las artesanías los sustituyen?
Por Roberto Vega Andersen
La Biblioteca sobre Esgrima y Duelo de José Ramón García Donnell
Por Guillermo Palombo *
Torres García en el Museo Nacional de Bellas Artes de Buenos Aires
Por Guillermo Vega Fischer
Red Pallière . Pintura, familia y amistad en el siglo XIX.
Read newsletterNº 43
November 2024
Miguel Ocampo
Por Sonia Decker *
La construcción de un paisaje incaico en territorio argentino
María Alba Bovisio *
La vuelta al mundo en 80 museos [que, hoy, nadie visita]
Irina Podgorny *
Del Neo al Pop. Mirada fotográfica y construcción de la memoria [1]
Por Rodrigo Gutiérrez Viñuales
José Francisco Borges [Pernambuco, 1935-2024] y la literatura de cordel brasileña
Por Sergio Barbieri *
La Biblioteca de Eduardo J. Bullrich
Por Guillermo Palombo *
Mondongo Sin título, gran exhibición del grupo en Arthaus Central
Por Guillermo Vega Fischer
Manos Plateras. Patrimonio vivo.
Cuchillos. Industria Argentina.
Montevideo Aportes para su estudio.
Read newsletterNº 42
October 2024
Recortes de viajes. Argentinos en España
Por Rafael López Guzmán *
Los huesos del vicario
Por Irina Podgorny *
El 28° Concurso Nacional de Platería Patronato Plata del Perú. La mirada de un orfebre argentino sobre la actualidad del oficio en el Perú
Por Emilio Jorge Patarca *
El sorprendente fotógrafo austríaco A. Schier. Sus andanzas desde El Cairo a Buenos Aires
Por Abel Alexander *
Centro de Documentación de Arquitectura Latinoamericana
Por Graciela María Viñuales *
Argentina en primera persona. Protagonistas, historias y cultura
Rütran. El dominio de la platería mapuche. Una mirada entre ambos océanos y el wallmapu
Por Roberto Vega Andersen
La colección de Georges Claraz
Por Guillermo Palombo *
Read newsletterNº 41
September 2024
Andalucía desde la mirada de artistas de origen argentino
Por Yolanda Guasch Marí / Lola Caparrós Masegosa *
Johanna van Gogh-Bonger, la guardiana de la magia
Por Sonia Decker *
La revista y la casa museo Franco Maria Ricci
Por Sergio Barbieri *
Una prenda gauchesca olvidada: el botón de plata
Por Guido Chester *
Viejos almacenes de campo.
Por Lis Sole
Las arañas de la seda
Por Irina Podgorny *
La biblioteca de don Angel Battistessa.
Por Guillermo Palombo *
Los Incas llegaron a Buenos Aires
Por Roberto Vega Andersen
Córdoba, más allá de sus atractivos turísticos. Levantar paredes es un acto de amor
Por Guillermo Vega Fischer
Próximo remate en Montevideo: Zorrilla & Hilario
Read newsletterNº 40
August 2024
La gota y la bolsa
Por Irina Podgorny *
Lola Mora, clásica y vanguardista
Por Sonia Decker *
Aída Carballo. Una puerta abierta a lo infinito en el Museo de la Cárcova
Por Guillermo Vega Fischer
Mariano García Errecaborde, el adiós a un hombre de campo
Por Juan Miguel Arbuco *
El patrimonio fotográfico en el Archivo General de la Nación y su historia reciente
Por Roberto Vega Andersen
Dámaso Arce, artista orfebre
Por Roberto Vega Andersen
Se acerca la 17° edición de la Feria del Libro Antiguo de Buenos Aires
La colección de armas orientales defensivas y ofensivas de Ernesto Herzfeld
Por Guillermo Palombo *
«Desde el Origen. Platería argentina contemporánea» en el Museo Las Lilas de San Antonio de Areco
Read newsletterNº 39
July 2024
Mapuche style poncho with four edges. Everything starts with an idea that becomes a desire
By Pablo Rambozzi *
Masonic photographers of the 19th century. Prophets of modernity in the Río de la Plata
By Abel Alexander *
Family Postcards
By Irina Podgorny *
New unpublished works by Cortázar, 40 years after his departure. As always, magic
By Lucio Aquilanti *
Mexican Alebrijes, from the world of the dead to works of art
By María Ester Nostro *
Josefina Plá at the crossroads
By Miguel Ángel Fernández *
The last printed issue of the oldest newspaper in the world
By Roberto Vega Andersen *
Contemporary experiences of Argentine art. New exhibition of the Palais de Glace at the Borges Cultural Center
By Guillermo Vega Fischer *
The Library of Juan Jorge Cabodi
By Guillermo Palombo *
Four exhibitions to see at the Moderno Museum and the Malba
Tehuelches. Dance with photos at the National Library
Read newsletterNº 38
June 2024
Rugendas in Peru and the discovery of his Street scene in the center of Lima
By Roberto Amigo *
Photographic windows to the Mapuche world on the “border”, southern Chile
By Margarita Alvarado Pérez *
Néstor Ortiz Oderigo's discotheque: how does the color black sound?
By Norberto Pablo Cirio *
Aurora Reyes: writing by painting and painting by writing
By Dina Comisarenco Mirkin *
Gabriel Chaile, from intimate creations to monumentality
By Guillermo Vega Fischer *
The sedentary life of automata: the works of Jaquet-Droz in the Neuchâtel collections
By Irina Podgorny *
The adventures of the Tehuelche chief Casimiro Biguá through Uruguayan lands. A unique military and diplomatic officer in the Argentine service
By Abel Alexander *
The Collection of Eduardo Pedro Pereda
By Guillermo Palombo *
The tablecloth as a flag. Food and identity in Uruguay (1850 - 1950). Cultural Montevideo / And other recommended exhibitions
Read newsletterNº 37
May 2024
The biennial of foreigners
Laura Malosetti Costa *
Augusto Rodin and the image of pain
By Sonia Decker *
The flames and the Cosmos
By Irina Podgorny *
Jaime Aime Marcet in La Gaceta Mercantil. A famous bookseller with a tragic end (1825 – 1828)
By Alejandro E. Parada *
Tehuelches and Mapuches in photographic memory
By Abel Alexander *
Exotic knives in Buenos Aires
By Guido Chester *
Artist of time, space and metal
Richard Serra (1938 - 2024)
The Creole collection of Don Osvaldo Enrique Monti
By Guillermo Palombo *
The collection of Latin American crafts at the José Hernández Museum
Daniel Schávelzon *
Bound to last. Five centuries of bookbindings in the Cultura Fonds Library.
Comienzos de la pintura en Uruguay.
Read newsletterNº 36
April 2024
Caral Civilization, the oldest jewel in America
By María Esther Nostro *
The inner beauty of Berthe Morisot
By Sonia Decker *
Guillermo Roux and The Constitution guiding the people
By Marcelo Olmos *
A hanging egg and a nautilus to wear
By Irina Podgorny *
Carlos Sordo López, stories and mysteries of a huge silversmith
By Roberto Vega Andersen
The gesture of a collector, the Carlos Franck Donation to the Tigre Art Museum
By Graciela Arbolave *
The iron photographic will of Fredy Heer
By Abel Alexander *
Hermenegildo Sábat: Master of Portraiture
By Cristina Santa Cruz *
Unfinished stories (or a theater of objects), the current exhibition by Liliana Porter in Buenos Aires
By Guillermo Vega Fischer
Photoplastic. Jaime Bolotinsky.
The lover of the left hand. Enrique Parma.
Read newsletterNº 35
March 2024
La libertad de coleccionar
Por Irina Podgorny *
Guillermo Roux, un renacentista contemporáneo
Por Sonia Decker *
El museo, una creación compartida, en la voz de Luis Camnitzer
Por Ana Martínez Quijano
La película La Sociedad de la Nieve visibilizó a quienes no volvieron de la cordillera en el milagro de Los Andes
Por Leonel García *
Argentina a través de la sorprendente tercera dimensión
Por Abel Alexander *
Te conozco mascarita
Por Mauricio Kartun *
Artesanías para salvar el mundo
Por Roberto Vega Andersen *
De la cocina a la vitrina, la pasión de coleccionar cuchillas y una marca infrecuente
Por Alberto Guido Chester*
Caburé, el alma de Pajita García Bes en el Museo de Bellas Artes de Salta
Golpe en el museo. La historia del robo de obras de arte más grande de la Argentina durante la última dictadura militar.
Read newsletterNº 34
January 2024
Brief history of Emma's life. Enea Spilimbergo linen and the naturalness of vigor
By Sonia Decker *
Karl Oenike, an unknown German cartoonist and his travels through Argentina
By Regula Rohland *
Pedro Grenón S.J.: an iconic priest-historian of Córdoba
By Denise Reyna Berrotarán *
Encounter in Turin with the dinosaurs by Ezio Gribaudo (1929-2022)
By Irina Podgorny *
Florence is not just Renaissance.
By Guillermo Vega Fischer
When admiring is not enough
By Ma. Gabriela Vázquez Moreno *
The donation of cultural assets and the strength of a country by Sebastián Hidalgo Sola *
By Sebastián Hidalgo Sola *
Augusto Camilletti's Italian armory in the city of Córdoba
By Guido Chester *
The collection of Carlos Alberto Pueyrredon
By Guillermo Palombo *
The pulse of history. Donation of the “Álvarez Colombres” documentary collection to the Peyrano Communal Museum
By Carlos Abel Tellechea *
Jesuit slavery: Doctrine in the language of
Drawing factory. The birth of photography in Paraguay
Photography and political propaganda. Archive of the Undersecretariat of Public Information, 1951
Read newsletterNº 33
December 2023
The chair and the glyptodont: two Genoese stories (with a Neapolitan pinch)
By Irina Podgorny *
Jorge Sulzmann and his art of painting photographs in the mid-19th century
By Abel Alexander *
A wave of dreams, an exhibition on surrealism in Argentina at the National Library
By Mauro Haddad and Candela Perichon *
A meeting with my friend Benvenuto Cellini, goldsmith and sculptor
By Guillermo Vega Fischer
Hilario Ascasubi and Justo José de Urquiza
By Juan Isidro Quesada *
Difficult letters: cross writing
By Daniel Schávelzon *
Prilidiano Pueyrredón. A painter at the origins of Argentine art, in the National Museum of Fine Arts
By María Florencia Galesio, Paola Melgarejo and Patricia V. Corsani *
The triumph of Pre-Hispanic Art: about the exhibition Before America: original sources in modern culture
By María Alba Bovisio *
The collection of Bartolomé J. Ronco
By Guillermo Palombo *
Autographs. A collection of a thousand faces
By Alberto Bellucci *
Former Argentine silver vows. Faith transformed into objects.
Argentine publications in German language. A catalog *
There is none like Uruguay. Old postcards from a slightly undulating country. 1900 - 1929.
Read newsletterNº 32
November 2023
El talentoso fotógrafo Lázaro Sudak. Una cámara al servicio del Teatro Colón
Por Abel Alexander *
Mama Antula, ¿afroargentina del tronco colonial? Indicios en vista a su inminente canonización
Por Norberto Pablo Cirio *
Somos parte de la tierra y ella es parte de nosotros
Por María Esther Nostro *
Ruth Corcuera (1929 - 2023) Las tramas de una vida generosa
Por Claudia Mazzola *
Del Universo como un telar, de la urdimbre como la vida, de las alegrías y pesares como tramas
Por Ruth Corcuera *
Escenas de la vida troglodita
Por Irina Podgorny *
Rescatando del olvido libros mutilados y manuscritos descartados. Se los estudia en ejemplares reutilizados en la imprenta y en la confección de antiguas encuadernaciones
Por Olga Soledad Bohdziewicz - Marcela Borelli *
Un recorrido por los núcleos de Primeros tiempos. La invención del Museo del Grabado
Por Silvia Dolinko *
Llega la 16° Feria del Libro Antiguo de Buenos Aires
Por Roberto Vega Andersen *
La colección de Juan G. Maguire
Por Guillermo Palombo *
Luces de una agenda que estusiasma
Read newsletterNº 31
October 2023
The experience of inventorying the national cultural heritage
By Sergio Barbieri *
Eduardo Magee. An Afro-Argentine in the Navy and Freemasonry *
By Norberto Pablo Cirio y Oscar Oliveira [1]
Excursion to the Royal Portuguese Reading Cabinet, in Rio de Janeiro *
By Pablo Luis Gasipi
The protection of artisanal memory *
By Norma Contreras Luzuriaga
Stories of elephantine fury *
By Irina Podgorny
John Singer Sargent, from the Academy to expressive freedom *
By Sonia Decker
Farewell to one of the greats of the Theater of our times, Jorge Lavelli
By Guillermo Vega Fischer
A River Plate auction that has been in the news
By Roberto Vega Andersen
The Fernández Rivero Collection, a world of images
By Don Hilario *
The Jorge Llobet Cullen collection
By Guillermo Palombo *
We celebrate Prilidiano
Montevideo coffees with stories
Meanings and beauty of pre-Hispanic art of Argentina
Read newsletterNº 30
September 2023
La llama australiana
Por Irina Podgorny
París 1867: Escenificación de gauchos rioplatenses en la Exposición Universal
Por Laura Malosetti Costa
Julie Méndez Ezcurra, una fotógrafa inolvidable
Por Patricia Viaña *
Esbozando veredas por las que transitar
Por Antonio Suárez Martín *
La circulación de la cultura impresa en ambas márgenes del Plata, jalones de nuestra historia
Por Roberto Vega Andersen [1]
Julio Pantoja, un corazón fotógrafo
Por Abel Alexander *
Símbolos y diseños indígenas en las vestimenta de gauchos/gaúchos sudamericanos
Por Eduardo Hector Ferraro
Los presentes del tiempo
Por Anabella Laura Monteleone *
Arte Popular Mexicano en la venta de Arte Latinoamericano Online de Christie's Nueva York
La colección de Enrique Amadeo Artayeta
Por Guillermo Palombo *
Read newsletterNº 29
August 2023
El reptil de la calle Greifenhagener
Por Irina Podgorny *
Cuando el mate era diferente: acerca de bernegales y apartadores
Por Daniel Schávelzon *
Un retrato ecuestre de Fructuoso Rivera por Juan Manuel Besnes e Irigoyen
Por Ernesto Beretta García *
Antecedentes del cuchillo criollo: una invitación al debate [1]
Por Guido Chester *
Maestros de obra / obra de Maestros
Por Claudia Mazzola *
La representación de las mujeres en la obra de Elena Huerta [1]
Por Dina Comisarenco Mirkin *
Símbolos y diseños indígenas en las vestimenta de gauchos/gaúchos sudamericanos
Por Eduardo Hector Ferraro [1]
María Luisa Bemberg se encontró a sí misma y su propia estética en el arte rioplatense
Por Ana Martínez Quijano *
La colección criolla de Martiniano Leguizamón
Por Guillermo Palombo *
Primer Diccionario Biográfico de Fotógrafos en la Argentina (1839-1939)
Read newsletterNº 28
July 2023
Nuevas correspondencias
Por Anabella Laura Monteleone *
Álbum de Tejidos Araucanos y Alfarería dedicado a la Exposición Iberoamericana de Sevilla de 1929. Una visión actual de la obra.
Por Teresita Donadío y Enrique Taranto *
Rafael Barradas y la libertad creativa
Por Sonia Decker *
Venta de huesos y papeles en el Río de la Plata
Por Irina Podgorny *
Arte y parte de los antiguos fotógrafos
Por Juan Antonio Varese *
El monumento de la cordialidad rioplatense realizado en Buenos Aires
Por Ramón Gutiérrez *
De ellas dos: un viaje a través de la biblioteca de Matilde Pacheco y Ana Amalia Batlle
Por Carolina Luongo y Lucía Mariño *
El Novecientos uruguayo: un mapa crítico
Por Pablo Rocca
Nada más cronopio, que un cronopio inédito
Por Lucio Aquilanti *
Valioso conjunto de inéditos de Cortázar surge del fondo de un cajón
Por Aldo Mazzucchelli *
Juan Ramón Jiménez, 1948. 75 años de un viaje al Río de la Plata
Por Alfonso Alegre Heitzmann *
Un nuevo hito en el arte contemporáneo, la Colección Bruzzone y un martillo que hizo historia
Por Eduardo Mallea *
La colección de armas del general José Ignacio Garmendia
Por Guillermo Palombo *
Uniformes del Ejército Argentino. Antecedentes históricos (1702 - 1914).
Catálogo de estampillas del Paraguay.
Read newsletterNº 27
June 2023
Viaje negro azabache a un antiguo centro de la Tierra
By Irina Podgorny *
Augusto Vallmitjana, sus años en Paraná
By Marcelo Olmos *
Álbum de Tejidos Araucanos y Alfarería dedicado a la Exposición Iberoamericana de Sevilla de 1929. Una visión actual de la obra
Por Teresita Donadío y Enrique Taranto *
La labor y la soberanía indígena vistas a través de la demarcación de límites entre España y Portugal en la segunda mitad del siglo XVIII
By Jeffrey Erbig*
La Asociación de Libreros Anticuarios de Argentina (ALADA) homenajea a Jorge Luis Borges con Fervor
La colección de Victoria Aguirre
Por Guillermo Palombo *
Olds y de Zuviría. Dos miradas en clave contemporánea. Buenos Aires de cara al mundo, ayer y hoy
El Centro Cultural Borges y su nueva vida
Por Guillermo Vega Fischer *
Entre caciques y cartógrafos. La construcción de un límite interimperial en la Sudamérica del siglo XVIII
Read newsletterNº 26
May 2023
Tutankamón: Un hecho fotográfico
By Irina Podgorny *
El hallazgo de un inédito retrato fotográfico de Felipe Varela. Sorpresa de los antiguos arcones familiares
By Abel Alexander *
Degas, Toulouse Lautrec y la intimidad femenina
By Sonia Decker *
Reseña de un rescate arqueológico en el norte de Sinaí
By Claudia Kohen *
El Teatro Colón y su telón de boca
By Germán Carvajal *
El MALBA llegó a la plataforma Google Arts & Culture
La colección de Juan B. Ambrosetti y Elena Holmberg
Por Guillermo Palombo *
Disparates en Argentina. El Arte del grabado en Francisco de Goya
Por Patricia Nobilia, Curadora de la Exposición. *
Un paseo por Tigre a puro arte
By Roberto Vega Andersen
Artistas y cronistas viajeros en el Río de la Plata. Hasta mediados del siglo XX.
Joseph Redhead. Un sabio británico en la Salta del siglo XIX.
Read newsletterNº 25
April 2023
Fossil horses of the Argentine pampas
By Irina Podgorny *
A photographic collection about Máksim Litvínov, the man who avoided world wars
By Daniel Schávelzon *
Circulation of Argentine and Uruguayan loose-leaf literature in the gaucho and Afro-descendant spheres from performance theory
By Norberto Pablo Cirio *
Félix Pitré. Photographer and painter in Buenos Aires
By Abel Alexander *
Colon Theater. Textile advice to the Master Plan of the Teatro Colón. 2006-2008
By Germán Carvajal *
10th National Meeting of Silversmiths, in homage to the Master Goldsmith Armando Ferreira.
By Roberto Vega Andersen
Farewell to Doctor Héctor César Gotta, true master of photographic heritage
By Abel Alexander
Culture Fonds Library (Dilbeek, Belgium) and the Plantiniana Office
By Dr. Joran Proot *
Testimonials of Identity. Collazo Collection. At the Las Lilas Museum in San Antonio de Areco.
By Roberto Vega Andersen *
Misterios. Ritualidad y estética en los Andes.
Testimonials of Identity. Collazo Collection.
The Creole Knife. A journey through its multiple expressions.
Read newsletterNº 24
March 2023
Iconografía de Bolívar: ¿anónimo de 1825 o Francis Martin Drexel de 1827?
Por Roldán Esteva-Grillet *
El fotógrafo alemán Herbert Kirchhoff. Un pionero injustamente olvidado
Por Abel Alexander *
Un poco de hielo para el verano austral
Por Irina Podgorny *
Un nuevo récord sale a la luz en Sussex
Por Sonia Decker *
Finitud infinita
Por Anabella Laura Monteleone *
Agenda musical en nuestra querida Buenos Aires
Por Guillermo Vega Fischer
Facundo de Zuviría, fotógrafo de Buenos Aires en Madrid
Los días de la Revolución. Una historia de Argentina cuando no era Argentina (1806-1820)
El infinito en un junco. La invención de los libros en el mundo antiguo
Read newsletterNº 23
January 2023
The aesthetics of "The Spider Woman" in an incomparable collection of photographs
By Ana Martínez Quijano *
The dump of history
By Irina Podgorny *
Tango and Chamamé. Two patrimonial music and dances of Argentina
By Liliana Barela *
History of photography in the Municipality of San Fernando (Second and last part))
By Abel Alexander *
Exposiciones de Le Parc, Kuitca y Lukas. Un broche de oro para el primer año del MACA
Por Leonel García *
La colección criolla del Dr. Esteban Paz
Por Guillermo Palombo *
Turismo y cultura
Por Don Hilario *
Desubicados.
Read newsletterNº 22
December 2022
El remate que hizo historia
By Sonia Decker
El viento, todo lo desparrama
Por Irina Podgorny *
Historia de la Fotografía en el Municipio de San Fernando
Por Abel Alexander *
La certeza del viento
Por Anabella Laura Monteleone *
La colección de carruajes de Don Carlos Hillner
Por Guillermo Palombo *
Familias Romaníes. Las familias gitanas en Argentina
Retratos del Plata. Historias del daguerrotipo 1839 - 1859
Azulejos de Buenos Aires 1750 - 1850. Recuperando la imagen de la arquitectura colonial porteña
Read newsletterNº 21
November 2022
Secuencias de la obra de Carlos Colombino. Ocho estadios y un colofón
Por Ticio Escobar *
La biblioteca privada “J. Armando Caro” que se conserva en Salta
Por Gregorio A. Caro Figueroa *
Los moai de la Isla de Pascua o la piedra, también muere
Por Irina Podgorny *
Obras completas de la familia Platero (proyecto de investigación)
Por Norberto Pablo Cirio *
Jakob Wolff, un coleccionista de mobiliario colonial.
Por Guillermo Palombo
El Cuchillo Criollo, una pasión muy gaucha, te espera en San Antonio de Areco
Por Don Hilario
Read newsletterNº 20
October 2022
Un museo desaparece: la corta y triste historia del Instituto Australiano de Anatomía de Canberra
Por Irina Podgorny *
Historia de la platería argentina
Por Roberto Vega Andersen *
Gustavo Cochet, pintor y grabador del mundo, pero no de Buenos Aires.
By Guillermo Vega Fischer
Arteba 2022 y en los límites del arte, las artesanías
By Don Hilario
1° Congreso de Historia de la Fotografía en el Noroeste de Argentina.
Por Abel Alexander *
Don Carlos G. Daws y su “Museo Familiar Gauchesco”
By Guillermo Palombo *
15ª Feria del Libro Antiguo de Buenos Aires
Aldo Manucio. De re impressoria. Cartas prologales del primer editor
Read newsletterNº 19
September 2022
The pampa weaving factory from Azul: ponchos and girdles. Your decoration.
By Guillermo Palombo *
An armor for the Southern Cross.
By Irina Podgorny
The two Victorias
By Sonia Decker *
Four eyes for a third.
By Anabella Laura Monteleone *
Buenos Aires, a walk in the footsteps of 1910.
By Guillermo Vega Fischer
Historias latentes. Perspectivas de la fotografía en América Latina.
Catálogo Fotográfico Nº 9. Hilario
Bibliografía daguerreana en el Museo Fotográfico “Adolfo Alexander”
Read newsletterNº 18
August 2022
Photographing the Afro-Argentine Present: the Destéfano Collection.
By Norberto Pablo Cirio
An Egyptian mummy in Buenos Aires: “our humid temperament is ungrateful to him”.
By Irina Podgorny *
The Pampa fabric from Azul: ponchos and girdles.
By Guillermo Palombo *
Sobre la exposición Materiales Seoane. Entre Galicia y Argentina
By Silvia Dolinko *
From Nubia to La Plata. The unlikely journey of Abraham Rosenvasser.
By Don Hilario
The book and its world in Argentina. First half of the twentieth century.
By Roberto Vega Andersen
In the footsteps of the Centennial International Exhibition. Buenos Aires, 1910 - 2022.
By Guillermo Vega Fischer
The protection of cultural heritage
By Pablo Luis Gasipi *
Read newsletterNº 17
July 2022
Justo P. Sáenz (s) and the Creole world.
By Guillermo Palombo *
Algunos apuntes sobre Alfredo González Garaño.
By María Elena Babino *
Cecilia Vicuña: From the precarious to the transcendental.
By Cecilia García Huidobro *
William Henry Hudson, a lighthouse towards literature.
By Carlos Fernández Balboa *
Catamarca, Baluarte of the weaving trade.
By Enrique Taranto and Teresita Donadío. *
El cuadro del jujeño Pedro Ortiz de Zárate, el nuevo Beato de la Iglesia Católica
By Ramón Gutiérrez *
La estirpe de un coleccionista, Alfredo González Garaño.
By Roberto Vega Andersen
Caseros. La batalla de la organización nacional.
Monumentos Históricos Nacionales de la República Argentina. Provincias de Jujuy, Salta, Catamarca, La Rioja, Santiago del Estero y Tucumán. AAVV.
Read newsletterNº 16
June 2022
"Le Violon d'Ingres"
By Sonia Decker
A sea lion skin bag
By Irina Podgorny (*)
The tapestry of the Adoration of the Magi in Buenos Aires
By Astrid Maulhardt *
The katana and one of its great teachers, Ōsumi Toshihira.
By Roberto Vega Andersen *
Alejandro Eduardo Fadone, we will continue talking, don't hesitate.
By Jorge Marí *
First Conference on the History of Photography in Argentina. Reflections on a new historical discipline thirty years away.
By Abel Alexander *
A museum to assemble. Management and transformation of the Peyrano Communal Museum.
By Carlos Abel Tellechea *
La Comedia: espejo de la vida. Un recorrido por los viejos teatros de la ciudad de Buenos Aires.
Academia Nacional de Medicina. Bicentenario 1822 - 2022.
Read newsletterNº 15
May 2022
Made in Peru.
By Irina Podgorny *
Uruguay at the Venice Biennale
By Laura Malosetti Costa *
The book and its trade in the current Argentine territory. 16th – 19th centuries
By Roberto Vega Andersen
How much is the art worth?
By Guillermo Vega Fischer *
Paraguayan art of mourning by Marcos Ortiz, indigenous artist.
In the voices of Ticio Escobar, and Verena and Ursula Regehr.
“The abode of light. Julio Vásquez Cortés, story of an anomalous collector”.
By Pedro Emilio Zamorano Pérez and Rodrigo Gutiérrez Viñuales
The Atchugarry Museum of Contemporary Art, in Maldonado, Uruguay.
By Leonel García *
Read newsletterNº 14
April 2022
THE MUSEUM OF MR. PERFECTO PACIENTE BUSTAMANTE, OR “MAKE A COUNTRY, TAKE ANDEAN HERBS AND FIGHT AGAINST THE DOCTORS”.
By Irina Podgorny (*)
PLAN OF THE TOWN OF LA CANDELARIA IN THE JESUIT MISSIONS OF GUARANI, PRESERVED IN THE HISPANIC LIBRARY OF THE AECID.
By Ramón Gutiérrez (*)
JUAN DE DIOS MENA, A UNIVERSAL IRONIC.
Por Sonia Decker (*)
THE PRESENCE OF THE SCULPTOR FELIPE DE RIVERA IN SALTA, SANTIAGO DEL ESTERO AND CÓRDOBA (ARGENTINA) IN THE 18TH CENTURY.
By Sergio Barbieri
OVER A MILLION DOLLARS FOR THE VOID. YVES KLEIN'S ZONE OF IMMATERIAL PICTORIAL SENSIBILITY
By Guillermo Vega Fischer
ED SHAW, THE GREAT COLLECTOR OF ANIMATE AND INANIMATE FRIENDS.
By Germán Carvajal (*)
THE TRADITION OF ENGRAVING. FROM NORTHERN EUROPE TO CUYO.
By Astrid Maulhardt (*)
Read newsletterNº 13
March 2022
THE UNPUBLISHED BY GUILLERMO FURLONG
By Mario Tesler (*)
“RUSSIAN NAME AND SURNAME”
By Irina Podgorny (*)
ART IN TIMES OF WAR. WHEN THE BEST AND THE WORST MEET.
By Guillermo Vega Fischer
MEXICAN OBJECTS FROM THE ZEBALLOS COLLECTION AT THE SILVER MUSEUM. THE TRUE AND THE FALSE.
By Daniel Schávelzon and Ana Igareta
SANTA FE LA VIEJA, FOUNDED IN 1573.
LOS PRIMEROS MODERNOS. ARTE Y SOCIEDAD EN BUENOS AIRES A FINES DEL SIGLO XIX
100 AÑOS DE LIDERAZGO. ASOCIACIÓN ARGENTINA DE ANGUS.
Read newsletterNº 12
February 2022
GUILLERMINA CABRAL. A PATH LINKED TO MEMORY.
By Roxana Amarilla (*)
TRIPS TO THE AUSTRAL CHACO IN 1884 AND 1885. SCIENCE IN PROBLEMS.
By Irina Podgorny (*)
EXPANDING THE MODERN ARCHIVE: THE LOOK OF EXILED GERMAN FEMALE PHOTOGRAPHERS.
By Alejandra Uslenghi
THE DREAMS OF LEONORA. ARGENTINEAN ARTISTS AT THE VENICE BIENNIAL.
By Anabella Laura Monteleone.
THE LAST LEONARDO?
THE STORY CONTINUES, THE 37TH NATIONAL CRAFTS FESTIVAL WAS HELD.
By Jorge Bojanich
MY MEMORIES OF CARLOS HOSS
THE HALL OF THE REJECTED. ARGENTINE ART.
TEMPORADA FULGOR. FOTO ESTUDIO LUISITA
Read newsletterNº 11
December 2021
PERU, A JOURNEY IN TIME. SURPRISE THE BRITISH MUSEUM WITH AN INITIATIVE EXHIBITION.
SIRENS ON THE ZÓCALO.
By Irina Podgorny (*)
Twenty-three years of solitude or the closure of the Museum of Contemporary Art in Caracas.
By Gabriela Rangel (*)
NEW AIRS FOR CONTEMPORARY ART IN THE RÍO DE LA PLATA.
THE MEANING OF COLLECTING.
ESTANISLAO ZEBALLOS COLECCIONISTA.
COMO SOMBRA AL CUERPO...
THE WAY OF THE JESUITS WITH A CORDOVAN TONE
If you intend to form a library, some interesting tips.
Carpetas Ellena. Estampas y afectos de un editor.
Read newsletterNº 10
November 2021
TORNAVIAJE. IBEROAMERICAN ART IN SPAIN.
BELGIUM PHOTOGRAPHY BEGAN IN THE WORLD.
By Alberto del Pino Menck
Sweating pots.
By Irina Podgorny (*)
LATIN AMERICAN PHOTOGRAPHIC HERITAGE.
By Abel Alexander (*)
BANSKY: THE FICTION OF HAVOC.
By Anabella Laura Monteleone
Diego y yo.
By Sonia Decker
Egidio Feruglio Museum of Paleontology.
RECOMMENDED READINGS. (NOV. 2021)
Bien vestidos.
Read newsletterNº 9
October 2021
AN EXCEPTIONAL PHOTO COLLECTION, RAUCH AT THE EARLY TWENTIETH CENTURY.
By Abel Alexander
EZEQUIEL LINARES AND HIS GENERAL
By Roberto Amigo
Provincial museums: stories on both sides of the sea
By Irina Podgorny
Arteba is coming
A COLLECTION THAT DESIGNED ITS FUTURE, THE “IMAGOTECA PARAGUAYA”.
A MUSEUM IN THE HILLS. JUJUY IS SPECIAL
If you collect maps or plans
Recommended reading (oct. 2021)
Read newsletterNº 8
September 2021
UNEXPECTED EVENTS IN THE HISTORY OF SCIENCE. A. PEDERSEN AND ARCHEOLOGY IN ARGENTINA.
By Irina Podgorny
A “NEW” VERMEER IN XXI CENTURY.
THE HISTORY OF PHOTOGRAPHY IN THE PROVINCE OF CÓRDOBA, ARGENTINA.
Add to Grow. CEDODAL looks to the future
THE PASSION OF THE COLLECTOR. A WALK THROUGH THE HISTORY OF ART THROUGH THE EYES OF THOSE WHO TREASURE IT.
POMPEII, A JOURNEY IN TIME
Recommended reading (sept. 2021)
Read newsletterNº 7
August 2021
Mendoza's iconography and an elusive lithographer: A. Torrecillas
By Abel Alexander
A modern French artist in Argentina: Andrée Moch (1879-1953)
By Georgina G. Gluzman
Five hundred years later, Mexico
By Gilberto Ramírez Toledano
In memoriam de Enrique Fuentes Castilla (1)
14th Buenos Aires Old Book Fair
Ángel María Zuloaga and his passion for books
The MALBA and a visit from home
Cities unite through art
RECOMMENDED READINGS (AUGUST 2021)
Read newsletterNº 6
July 2021
El peinetón (The big hair comb)
By Marcelo Marino, Gustavo Tudisco, Patricio López Méndez
THE CRYPTO ARTS. DID IT ARRIVE TO STAY?
BIENALSUR 2021
THE MUSEUM COMPLEX OF THE USHUAIA PRISON
RECOMMENDED READINGS (JULY 2021)
Read newsletterNº 5
June 2021
Louis Le Breton and the view of Buenos Aires from the New Customs dock.
By Roberto Amigo
THE LOOM OF STAKES AND ITS ROOTING IN AMERICAN SOIL
By Enrique Taranto and Teresita Donadío
The Louvre finally has a woman's name.
By Georgina G. Gluzman
THE BLUE HOUSE, THE UNIVERSE OF FRIDA KAHLO
VISUAL ART CENTERS: / MUSEO DEL BARRO (CLAY MUSEUM). A WINDOW TO PARAGUAY
RECOMMENDED READINGS (JUNE 2021)
Read newsletterNº 4
May 2021
The creation of popular imagery and its regional peculiarities.
By Sergio Barbieri
ANDREA ALKALAY, HER INTERNATIONAL PROJECTION.
ART, PAIN, INDIFFERENCE, SOLIDARITY … ANTONIO BRICEÑO IN THE FINE ARTS PAVILION, OF THE ARGENTINE CATHOLIC UNIVERSITY.
CAN YOU HEAR ME?
Recommended reading
Read newsletterNº 3
April 2021
INVENTORIES THAT TELL STORIES:
By Ramón Gutiérrez
The accidental canon. Women artists in Argentina (1890-1950)
EGYPT, GOOD NEWS WITH THOUSANDS OF YEARS
BOOKS ON PHOTOGRAPHS. STORIES, THOUGHTS, REFLECTIONS IN THE COLLECTION
Read newsletterNº 2
March 2021
FOLK ART, A CAPTIVATING COLLECTORS
By Roberto Vega Andersen
A VISIT TO “THE SPINNERS” BY DIEGO VELÁZQUEZ
SHOULD WE DRINK A COFFEE AND ENJOY THE RESCUE OF DEL MOLINO CAKE SHOP?
Read newsletterNº 1
February 2021
ARGENTINA: THE CARTOGRAPHY OF THE NATIONAL TERRITORIES (1885-1930)
By Ramón Gutiérrez